srm materiali

materiali di lavoro e rassegna stampa sull’immigrazione

2003                                                                                                                    aprile

 

 

 

 

 

 

Sommario

 

 

 

 

 

 

                      Progetto CAT

 

 

  (Christian Action and Networking against

 

                 Trafficking in Women)

 

 

                 Palermo 13th - 16th March 2003

 

 

 

 

 

 

Supplemento

“RUTH”

n. 5

_________

 

 

 

a cura del:

 

SERVIZIO RIFUGIATI E MIGRANTI

 

della Federazione delle Chiese Evangeliche

in Italia

 

 

 

 

 

 

Via Firenze 38, 00184 Roma

tel. 06 48905101   Fax 06 48916959

E-mail: srm@fcei.it

 

 

 

 

 

Christian Action and Networking against Trafficking in Women (CAT)

 

European Exchange Visit

13 - 16 March 2003

Centro Diaconale "La Noce"

Via G. E. Di Blasi, 12

90135 Palermo

 

 

PROGRAMME

 

Thursday, 13th March

 

Arrivals

 

19.30               Dinner

 

Informal presentation of participants

 

 

Friday, 14th March

 

8.00                 Breakfast

 

8.45                 Opening and Bible reading

 

Presentation of the project (Torsten Moritz)

 

The situation in Sicily  (Jens Hansen)

 

Coffee break

 

Approaches and working methods (Vivian Wiwoloku)

 

Exchange and debate on the different situations in the European countries

 

12.30               Lunch

 

Caritas Europa                                                                    CCME – Churches’ Commission for Migrants in Europe
Rue De Pascale, 4                       Rue Joseph II 174
1040 Brussels – Belgium             B-1000 Brussels - Belgium

Tel: +32 02 280 02 80                                   Tel: +32 (0)2 234.68.00

Fax: +32 02 230 16 58                                  Fax: +32 (0)2 231.14.13

Email: info@caritas-europa.org                                      email: ccme@wanadoo.be
Website: http://www.caritas.org                                   Website: http://www.cec-kek.org/CCMEeng/ccmeindx.htm

 

 

14.45               Meeting and exchange with the local actors

 

Coffee break

 

The legal situation in Italy and ways of advocacy  (Annemarie Dupré)

 

Debate

 

19.30               Dinner

 

Visit to degraded areas of Palermo

 

 

Saturday, 15th March

 

8.00                 Breakfast

 

8.45                 Bible reading

 

“Let's make the point, where we are now”

 

Coffee break

 

Meeting with some women working in order to fight trafficking (Evelyn Aghom, Imediyi Osasere, Pat Obobaifo, Margareth Akinuwa)

 

13.00               Lunch

 

until 17.00       Visit to the city for the foreign guests

 

Possibility for the Italian participants to meet with the staff of the Servizio Rifugiati e Migranti on the hot issues of migration and asylum

 

17.30               Evaluation of the meeting

 

Visit to the office of the "Pellegrino della Terra"

 

Dinner at the little restaurant of the "Pellegrino della Terra"

 

 

Sunday, 16th March

 

8.00                 Breakfast

 

Departure

 

 

 

 

The CAT (Christian Action and Networking against Trafficking in Women)

project is funded by the European Commission STOP Programme. The views expressed and information provided by the project and the partners involved do not necessarily reflect the point of view of the European Commission and do in no way fall under the responsibility of the European Commission

 

Riflessione biblica

Ruth 1:1-18

Past. Giuseppe Ficara

La storia di Noemi e Ruth è una storia di migranti, una storia di affetti, di amore, di domande, di perché, di difficoltà e di disagi estremi.  Il racconto sembra dipingere Ruth con colori pastello, come una donna semplice che scivola via attraverso le difficoltà che la vita le mette davanti.  Ma se guardiamo la storia più da vicino scopriamo che è difficile trovare pace in questo racconto.

Esso ha inizio con una carestia, e noi oggi conosciamo bene il significato di questa parola perché abbiamo davanti ai nostri occhi le immagini di quanto accade nei paesi poveri del mondo, che sono ben l'80% che vive con le briciole del 20% che i paesi ricchi lasciano cadere dalla loro tavola imbandita.

Noemi emigra con la sua famiglia, ma rimasta vedova e senza più figli è costretta a emigrare di nuovo per tornare nella propria terra da dove era stata costretta ad andar via per la carestia.  La nuora del paese di Moab decide di seguirla, forse per affetto, per amore, ma il futuro cui vanno incontro è tetro e non presenta alcuna speranza.  Ruth sa bene che la sua scelta significa unire una debolezza a un'altra debolezza, una morte a un'altra morte.  Esse non hanno nulla e si dirigono verso Betlemme, cioè la "Casa del Pane" il luogo dove c'è abbondanza di cibo e sostegno, dove non manca nulla.  Ma proprio a Betlemme Ruth sarà costretta a spigolare.

Il racconto di Noemi e Ruth spiega che il Signore è vicino, presente e solidale con i poveri, i migranti, le vittime di questa esistenza; ed è così che dalla discendenza della moabita Ruth verrà il re Davide e quindi il Messia Salvatore del mondo.  La discendenza regale da una straniera, quella del messia da una immigrata.

La storia di Ruth ci mostra qualcosa di essenziale su Dio e quel che può accadere se le persone sono disposte, senza garanzie, ad allearsi con questo Dio.  Ruth con le sue parole: "il tuo Dio sarà il mio Dio", ripone in Lui la speranza.  Può darsi che Ruth abbia sentito che il Dio d'Israele si prende cura soprattutto degli interessi di coloro che sono privi della vitalità e della forza per sopravvivere, ma la storia di Ruth è essenzialmente la storia di Dio che sceglie ciò che è pazzo per il mondo per svergognare i saggi e ciò che è debole nel mondo per svergognare i forti.

E' la logica di Dio che si rivolge ai poveri, ai deboli, agli incapaci per compiere la sua opera di grazia e di salvezza; di liberazione, di pace e di amore.

Anche noi siamo chiamati dal Signore a rivolgere la nostra attenzione verso chi è stato costretto a lasciare la propria terra e i propri affetti per dirigersi verso una nuova "casa del pane", Betlemme, la terra del benessere, della ricchezza, ma anche dell'opulenza.

A noi, credenti di diverse confessioni cristiane, il Signore domanda di dare la nostra testimonianza di unità impegnandoci ad accogliere chi vive il disagio della migrazione.  Oggi siamo consapevoli che si tratta di uno scandalo di cui tutti siamo corresponsabili:  lo sfruttamento delle risorse dei paesi poveri e degli stessi poveri produce ulteriori impoverimenti, disagi, vittime della fame e della sete.  Ormai tutto ha un costo, anche l'aria pulita, e solo i ricchi possono pagare quelle risorse che il Signore ha dato a tutti e non solo a pochi.

Le migrazioni sono appunto, il frutto di questo insensato processo innescato dalla nostra avidità che produce sofferenze, guerre e nuove schiavitù come la tratta e la prostituzione, lo sfruttamento di donne e bambini. Il Vangelo della pace, è anche un Vangelo di accoglienza e di amore che, innanzi tutto, ci chiama al ravvedimento, all'amore gratuito e disinteressato, all'accoglienza degli ultimi. Ci dia il Signore di poter agire concretamente attraverso un impegno umile ed efficace.  Amen!

CAT a Palermo

Past. Jens Hansen

CAT (Azione e Rete Cristiana contro la Tratta delle Donne) è un progetto europeo, al quale collaborano organizzazioni cristiane (protestanti, ortodosse e cattoliche) di vari paesi europei. I capofila sono il CCME (La Commissione delle Chiese per Migranti in Europa) e la Caritas Europa. Sono coinvolti organismi di chiese in Francia, Belgio, Germania, Lituania, Repubblica Ceca, Russia, Ucraina, Romania, Grecia ed Italia. Per l'Italia partecipa il Servizio Rifugiati e Migranti della FCEI.

CAT prevede visite in alcuni dei paesi coinvolti nel progetto, dei workshop, la preparazione di materiale per la formazione di operatori e operatrici e campagne di sensibilizzazione sui temi della tratta. A Palermo, presso il Centro Diaconale La Noce, si è svolto, nei giorni 13 – 16 marzo 2003, uno degli incontri di lavoro previsti (il prossimo si svolge a Bucarest dal 27 al 30 marzo).

L'incontro è in prima linea servito a far conoscere agli operatori e alle operatrici dall'estero la situazione in Sicilia e soprattutto a Palermo. Infatti, la prima unità di lavoro era completamente dedicata prima a descrivere la situazione in Sicilia e poi a conoscere il lavoro del "Pellegrino della terra". Vivian Wiwoloku, nella sua relazione, ha descritto la situazione complessa da affrontare dal Pellegrino: a Palermo arrivano soprattutto donne africane in prima linea da Nigeria, Ghana e dalla Costa d'Avorio. Provengono da realtà di povertà, una povertà che per la Nigeria non ci si aspetterebbe perché il paese è al sesto posto di produzione di petrolio. Le ricchezze però sono nelle mani di pochi e la povertà generale favorisce il lavoro dei trafficanti che inducono le ragazze e le donne a lasciare il paese. L'Europa viene disegnata a loro come il paradiso.

Il Pellegrino si occupa delle donne vittime della tratta da più di 8 anni. Prima era un lavoro clandestino in quanto le donne che arrivano sono prive di documenti. Un passo importante è stato l'Art. 18 della legge Napolitano-Turco sull'immigrazione che prevede una protezione delle vittime anche se non intendono denunciare i loro trafficanti. Infatti l'Art. 18 è all'avanguardia della legislazione europea in materia, visto che in altri paesi in genere viene rilasciato solo un permesso di permanenza temporanea per il periodo in cui le donne collaborano con le autorità giudiziarie. Per mezzo dell'Art. 18 invece le vittime possono arrivare alla legalizzazione e ad un permesso di soggiorno vero e proprio.

I protettori delle donne africane spesso sono donne salite un gradino più in alto, donne che hanno pagato il loro debito e che si possono ora permettere di comprare altre ragazze per costringerle alla prostituzione. Il problema difficile da affrontare è la liberazione delle donne che hanno ancora un alto debito da saldare. Devono continuare a pagare anche e soprattutto perché spesso il contratto viene saldato da un rituale voodoo che incute paure nelle donne, paure per se stesse e per i parenti nel paese di origine.

Il Pellegrino della Terra, per mezzo di un ufficio dove vengono dato delle lezioni in Italiano ed elaborato scambi culturali e di un ristorante cerca di dare delle prospettive nuove alle donne liberate.

La relazione di Beatrice Grill per la Sicilia e di Jens Hansen per Messina hanno mostrato che il problema della tratta si estende sull'Isola a macchia di leopardo ed è diverso da realtà a realtà. A Messina per esempio, dove il CEDAV (Centro Donne Anti Violenza) svolge da tre anni un progetto Art. 18 nominato "Dal buio alla luce/libere di cambiare strada" il gruppo più consistente sono le donne provenienti dalla Colombia. Loro arrivano sulla stessa rotta della droga in quanto è la malavita colombiana a gestire anche la loro tratta. Vengono in Italia con un permesso di soggiorno per motivi di turismo. Le città italiane di arrivo sono Venezia, Udine, Torino e Catania. Non tutte sono a conoscenza del lavoro che svolgeranno in Italia. Dalle storie raccolte emerge che molte di loro sono ragazze-madri con numerosi figli che vengono affidati alle nonne, in famiglie ove la figura maschile è pressoché inesistente. Nella città di Catania le donne vivono in case fatiscenti, nel centro storico degradato (San Cristoforo e San Berillo) in gruppi di sei-dieci e viaggiano ogni giorno via pullmann o treno per Messina.

Nelle discussioni i partecipanti dell'incontro hanno messo a confronto le diverse esperienze e le legislazioni esistenti convenendo che solo una forte rete internazionale di solidarietà è in grado di contrastare la schiavitù e lo sfruttamento sessuale di un numero di donne drammaticamente in crescita.


Per rendere validamente operante questa rete sono stati individuati alcuni metodi di lavoro:

 

1.     la continuazione degli interventi diretti per la liberazione delle donne ad opera delle associazioni già presenti sul territorio.

2.     la vigilanza sulla corretta attuazione delle leggi in vigore a favore di queste donne;

3.     interventi e progetti di sensibilizzazione che offrano nei paesi d’origine, ai potenziali emigranti, scelte alternative all’emigrazione illegale.

 

E' emersa inoltre l’esigenza non più rinviabile di una legislazione europea che sappia raccogliere il meglio delle varie leggi nazionali per la protezione delle vittime affinché da merce di scambio e sfruttamento possano pienamente riacquistare la loro dignità umana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Situation in Sicily

 

Jens Hansen

Beatrice Grill

 

 

Sicily for its geographical position in the centre of the Mediterranean Sea, is one of the entrances in Europe for people coming from the south and the south-east of world.

Therefore in Sicily the phenomenon of migration is generally well-known, and in particular also the trafficking of women.

These criminal phenomena couldn't have life in Sicily if not by help of the Mafia. The trafficking of women is indeed a new source of further profit for the Mafia, but it's also a point of collaboration with the Mafias of others countries, like Albanian, Russian ... Mafia.

For major clearness we can affirm that although the Sicilian Mafia is not primarily involved in trafficking of women, they give permission that on its own territory other groups can practise illicit traffics, in change of favours outside and inside territory.

The distribution of the phenomenon in Sicily we can define like a skin of a leopard:

Long the coast we find women coming from Africa, South-America and the countries of eastern Europe.

These women practise the prostitution on the streets and are controlled by the foreign mafias with the support of the local Mafia. In this way the local Mafia is able to control the activities of the foreign Mafias.

In the centre of Sicily the phenomenon of trafficking is a recent phenomenon. There we find more women coming from countries of Eastern-Europe.

These women are not working on the streets. They are presented to possible customers through work in public exercises, bar, discotheques, Internet cafe.

Another phenomenon in the south and the centre of Sicily is the trafficking of women not for prostitution but for employe them as housekeepers. These women are older than 40 years. The organisations make profit on these women taking a part of their entrances.

Article 18 of the law 40/98 has seen the foundation of many associations working on the phenomenon. Creating a network these associations were able to free a lot of women and to encourage them to denounce their traffickers.

There is still much to do and there can be done a lot, but unfortunately the whole Italian legislation and in particular the actual law put an end to the development of such capabilities.

The Bossi-Fini law has certainly maintained the Art. 18, but it will only be a question of a few time and the government will erase Art. 18. And the new legislation about prostitution will transfer the prostitution in brothels.

If the women won't work on the streets it will be muck harder to work as operators and it will be rather impossible to free women.

A few days ago the district of Syracuse has presented a project that will be effected in collaboration with various associations present in the territory of Syracuse.

Since a long time instead at Palermo there are different associations engaged to contrast the phenomenon of trafficking. Vivian Wiwoloku will tell us more about this work.

At Catania many associations, like the association Penelope for example are working on the street and giving accommodations for the first hospitality.

In the rest of Sicily almost everything is entrusted to the volunteers.

 

Messina

Now I am going to tell you about my experiences in Messina. In Messina there is the CEDAV (Women anti-violence Centre) engaged with an Art. 18-project called “Free of changing way/From darkness to light”. The project was born in the June 2000. I am going to tell you only a few things to describe our working in these three years. I will speak about forming, advertising, monitoring of the territory, the target groups of our working-methods applied in these years.

 

Forming

In the beginning of the project has been formed a group of different persons: social assistants, psychologists, lawyers, teachers of the Italian language, cultural mediators. These operators were formed by the school of forming of the personal of justice of Messina, for help them to investigate on the themes relative to the phenomenon of prostitution. The forming began in May 2000 and finished in July 2000.

The lessons during the forming were about the new law, Art. 18, methods of working and operating, working on the street, analysis of the sociological and cultural background and the first hospitality after having freed a woman. The group also participated to forming congresses of the “Good Shepherd” of Palermo.

 

Advertising

Of great relief has been the role attributed to the advertising in the city of Messina, studied by a specialised society, which has invented and realised advertisement together with the Cedav.

There were many ways of advertising: leaflets, brochures, posters, publicity on local newspapers, spots in television, transmitted on the local principals networks.

The leaflet was distributed in French, Italian and English. The advertising material was distributed in the whole district of Messina: hospitals, waiting rooms, police stations, institutions and associations.

To give a feed-back there were held public conferences.

 

The monitoring of the territory

The monitoring of the territory gave us a lot of information:

In the city of Messina the presence of foreign prostitutes is principally circumscribed to the harbour zone and the railway station. The phenomena emerges with major frequency in holidays and almost exclusively in evening and night hours.

The women are of different age and provenience: the greatest group are the women from Colombia, after them there are African women and women from the east of Europe (Ukrainian, Russian, Albanian). Both the African and the Colombian women are pendular, they travel day by day from Catania using trains and busses.

Why do they come from Catania and do not live in Messina?

In Messina since a few years street-prostitution of local women has not been present. Italian prostitutes are working in Hotels and homes. Vice versa in Catania the presence of local prostitutes is circumscribed in a few zones of the city (San Berillo and other places), where women of various nationality practise prostitution also at very low prices.

Therefore there is a surplus for a question that can however be satisfied at immaterial prices (already 5 €).

In Messina instead, without a great concurrence, profits are major.

 

 

The target of reference

 

Colombian women

The biggest group is represented by Colombian women, the major part of which comes from Bonaventura and Cali. They arrive in Italy with holiday-visa. Italian cities of arrival are Venice, Udine, Turin and Catania. They pay about 4000 € to reach Italy receiving the money in loan with  very high interests by the Colombian Mafia. Many of them don't know the kind of work they will do in Italy. Many of them are mothers with numerous sons that are entrusted to grandmothers, in families without male members. In the city of Catania the women live in very small apartments in the degraded historic centre (San Cristoforo and San Berillo) in groups of 6-10. Although they aren't visibly controlled by their protectors, their autonomy is only apparent. Very often they are blackmailed and menaced indirectly on the family left home. About modalities of their work, they declare always to use the preservative but, from the numerous gynaecological and virological visits were found a lot of illnesses caused by the non-use of preservatives. The Colombian women ask from 20 to 30 € for each service and a few declare to work only with known customers. Almost all are contacted by their customers through cellphone.

 

African women

The group of African women is constituted by a least number. They are from Nigeria, Togo, Cameron and Ghana. We individuated also some Tunisian women. All the African women use aliases. Some of them appear also to be under age. They don't trust in help they also retain useless and superfluous. From contacts we had by the help of an African woman they confessed to be obliged to work continuously to be able to extinguish a debt of about 40.000 € contracted before coming to Sicily. Almost all of them have some references to Naples and, although in Messina there is no visible control, they are in complete subjection at persons that practise strong authority and sense of terror.

 

Women of the east

Women of the east Europe (Albania, Ukraine, Russia) are visibly controlled by their protectors. They are subjected by the Albanian racket that acquires them and/or sells them to other criminal organisations. They practise prostitution also near the harbour and in their flats where they live, but normally they work on the street. They are subjected to a frequent turn-over: they generally stay in a city only for few months. The major part of the women of the east reaches Italy in Bologna and, passing for Naples, arrives at Messina. They are often very intelligent and declare a strong desire to be freed from the life that they are conducting. In April 2001 there were a few operations of police that interested the cities of Messina, Caserta, Naples and Villa San Giovanni against the Albanian racket. In this operation have been arrested 9 members of Albanian racket; 3 Ukrainian women and an Albanian woman who denounced their protectors became a part of the project "from darkness to light". They now are working regularly and have got an autonomous life. Now, in the beginning of 2003, this target-group isn't particularly present in Messina, because of reorganisation of the Albanian racket.

 

Methods of work

1.     unity of street

2.     the drop in center and a free telephone number

3.     first and second hospitality

4.     professional forming of the women

5.     cultural mediation

6.     networking

7.     monitoring

 

 

 

La situazione in Sicilia

 

La Sicilia per la sua posizione geografica, al centro del Mediterraneo, è una delle porte d’ingresso in Europa, per tutte le popolazioni provenienti dal sud, sud-est del mondo.

Questo vuol dire che in Sicilia il fenomeno migratorio generale è ben conosciuto, ed in particolare, per il tema del nostro seminario anche il fenomeno della tratta, in Sicilia è conosciuto e praticato.

Questi fenomeni che più si possono collocare nella sfera della criminalità, non potrebbero avere vita in Sicilia se non ci fosse di base l’appoggio della mafia.

Il fenomeno mafioso ha trovato nel traffico degli esseri umani una fonte di ulteriore guadagno, ma anche di ulteriore consenso e collaborazione con le mafie di altri paesi, vedi mafia albanese, russa ecc.

Possiamo dire quindi, per maggiore chiarezza, che pur non gestendo la mafia siciliana in prima persona la tratta degli esseri umani, ha di sicuro permesso che sul proprio territorio altri gruppi mafiosi esercitassero traffici illeciti, in cambio di altri favori fuori e dentro il territorio.

La dislocazione sul territorio possiamo definirla a “ macchia di leopardo”.

Lungo la costa troviamo una tratta formata in prevalenza da donne provenienti dall’Africa, dall’America Meridionale, dall’Est Europeo.

Queste donne per lo più esercitano la prostituzione lungo le strade e sono controllate dall’organizzazione, la quale può avvalersi anche di mano d’opera locale per il controllo dell’attività, fornita dalla mafia che in questo modo opera anche un controllo sull’attività.

All’interno della Sicilia, il fenomeno sta nascendo da poco tempo, troviamo per lo più donne di provenienza dai paesi dell’Est europeo.

Queste donne vengono presentate ai possibili clienti non nelle strade, ma attraverso il lavoro in pubblici esercizi, per esempio bar, discoteche, internet cafè.

Un altro fenomeno in crescita nel sud e nell’interno della Sicilia è la tratta di donne, che non vengono avviate alla prostituzione, ma sono impiegate nel settore delle badanti. Sono per lo più donne che hanno raggiunto già la soglia dei 40 anni. Le organizzazioni lucrano su queste donne facendosi consegnare parte del guadagno del loro lavoro.

L’art. 18 della legge 40/98 ha visto la nascita di numerose associazioni che si sono occupate del fenomeno portando alla luce, anche attraverso la creazione di una rete, tutte le donne che hanno trovato il coraggio di rompere con i loro aguzzini e di denunziarli.

Molto ancora si può e si deve fare le potenzialità esistono, ma purtroppo tutta la legislazione italiana ed in particolare l’attuale legge Bossi – Fini non favoriscono lo sviluppo di tali potenzialità.

Ad esempio la Bossi – Fini  ha mantenuto di fatto l’art. 18, ma nella pratica con il nuovo disegno di legge, che prevede la creazione di case chiuse, alfine di non esercitare più la prostituzione lungo le strade, sono già stati tagliati i fondi per le attività connesse con l’art. 18.

Come l’unità di strada non viene più finanziata,  re dalla prostituzione, la creazione di case chiuse renderà ancora più difficile il lavoro degli operatori ed impedirà la possibile fuga delle donne.

Da pochi giorni la provincia di Siracusa ha presentato un progetto per l’aiuto alle donne, sarà effettuato con la collaborazione di varie associazioni ricadenti nel territorio siracusano, da tempo invece a Palermo diverse associazioni sono impegnati a contrastare il fenomeno della TRATTA. Ma di questo parlerà più diffusamente Vivian Wiwoloku

A Catania molte associazioni, fra cui l’associazione Penelope, che fa unità di strada e ha alcuni alloggi per la prima accoglienza.

Nelle altre parti dell’isola quasi tutto è affidato al volontariato.

 

Messina

A Messina è il CEDAV a impegnarsi con un progetto Art. 18. L'esperienza del progetto "Dal buio alla luce" nasce nel giugno del 2000.

 

La formazione

Nell'ambito della prima annualità, è stata formata una équipe di lavoro composta da: assistenti sociali, psicologhe, avvocate, insegnanti di lingua italiana, mediatrici culturali. La formazione è stata affidata alla Scuola di Formazione del Personale della Giustizia minorile di Messina, con lo scopo di approfondire in gruppo le tematiche relative al fenomeno della prostituzione/tratta. Il percorso formativo ha avuto inizio nel mese di maggio 2000 e si è concluso nel mese di luglio dello stesso anno. Gli incontri sono stati centrati sui nuovi aspetti giuridici e sociali dell'art. 18, nonché sugli aspetti metodologici e operativi degli interventi dell'unità di strada. Inoltre sono stati approfonditi aspetti socio-culturali attinenti all'accoglienza ed all'ospitalità dello straniero. L'equipe ha, altresì, partecipato al "Corso di Formazione per operatori impegnati con le vittime della tratta" organizzato dall'associazione Buon Pastore di Palermo con il patrocinio del Dipartimento Pari Opportunità della Presidenza del Consiglio dei Ministri. Dopo la conclusione di questa fase di formazione, il gruppo di lavoro è stato accompagnato da formatori e supervisori in

un processo continuo di apprendimento e adeguamento delle strategie e metodologie d'intervento, in modo da rispondere efficacemente ai bisogni che di volta in volta emergevano. Durante la seconda annualità, il gruppo di lavoro si è arricchito di nuove operatrici, che si sono formate lavorando accanto alle altre.

 

La campagna pubblicitaria

Di grande rilievo è stato il ruolo attribuito alla campagna pubblicitaria, studiata da una società specializzata, la quale ha ideato e realizzato insieme con il CEDAV un logo apposito (dei petali che sono anche delle ali) ed uno slogan per il progetto - "Libere di cambiare strada" - che simbolizza sin da subito la possibilità per le donne vittime di riappropriarsi della propria esistenza. La campagna ha previsto interventi molteplici e diversificati. Accanto a una pubblicità cartacea costituita da brochure, adesivi, manifesti, è stata realizzata pubblicità sui giornali locali ed è stato ideato uno spot televisivo, trasmesso sulle principali reti locali. Lo slogan "Libere di cambiare strada" è stato tradotto in due lingue, insieme alle principali azioni del progetto. Il materiale pubblicitario cartaceo è stato diffuso in punti strategici del territorio provinciale, quali Consultori familiari Presidi ospedalieri di Pronto soccorso, Guardie mediche, Commissariati di polizia. Enti e associazioni con cui il progetto ha iniziato a collaborare da subito. Il materiale è stato altresì distribuito nei posti che risultano essere luoghi di esercizio della prostituzione e in quelli di transito del pendolarismo, collegati al fenomeno. Per restituire alla cittadinanza i risultati raggiunti col progetto e le problematiche ad esso connesse sono state indette, a cadenza periodica, delle conferenze stampe illustrative. Il progetto è stato presentato anche nella città di Catania in collaborazione con l'associazione Papa Giovanni XXIII, nel corso di un dibattito organizzato dalla libreria "Voltapagina". Il riscontro immediato dell'impatto che la pubblicizzazione ha avuto sulla cittadinanza è risultato pienamente soddisfacente.

 

Il monitoraggio del territorio

Dalle informazioni raccolte durante il monitoraggio del territorio realizzato nel corso del progetto, il fenomeno della tratta di donne immigrate nella nostra Provincia presenta le seguenti caratteristiche. Nell'ambito cittadino, la presenza di prostitute straniere è principalmente circoscritta alla zona portuale, a quella limitrofa alla stazione ferroviaria e alla zona del lungomare. Il fenomeno si evidenzia con maggiore frequenza nei giorni festivi e quasi esclusivamente nelle ore serali e notturne. Le donne sono di diverse età ed etnie: prevale la presenza numerica delle colombiane su quella delle africane e dell'Est (albanesi, ucraine, russe). Sia le africane che le colombiane sono pendolari, in quanto viaggiano quotidianamente da Catania utilizzando come mezzi di trasporto treni e pullman. Il pendolarismo dipende da una serie di circostanze. A Messina, da alcuni anni, è quasi del tutto scomparsa la prostituzione di strada delle donne locali, essendo invece molto radicata quella al chiuso (alberghi e case di appuntamento), mentre rimane alta la domanda da parte dei clienti. Viceversa a Catania la loro presenza in strada è tradizionale in alcune zone della città (San Berillo e altri luoghi), ove donne di svariate nazionalità esercitano la prostituzione anche a prezzi bassissimi. Ciò comporta che l'offerta è in eccedenza per una domanda che può comunque essere soddisfatta a prezzi irrisori (già dieci mila lire). A Messina invece, non esistendo grande competizione, i guadagni sono maggiori. Nella fascia tirrenica della provincia, in prossimità di Barcellona Pozzo di Gotto, il fenomeno della prostituzione-tratta è quasi del tutto assente. Presumibilmente, perché la malavita locale non consente intrusioni da parte delle organizzazioni criminali che gestiscono questo tipo di traffico. Nella zona della stazione di Milazzo, è stata registrata in alcuni periodi una presenza non stabile di donne africane. Per quanto riguarda la fascia ionica, il fenomeno appare quasi inesistente in stradea mentre si rileva una presenza all'interno della stazione di Giardini-Naxos.

 

Il target di riferimento

 

Le donne colombiane

II gruppo più numeroso è rappresentato dalle donne colombiane, la maggior parte delle quali proviene da Bonaventura e Cali. Le stesse arrivano in Italia con permesso di soggiorno per motivi di turismo. Le città italiane di arrivo sono Venezia, Udine, Torino e Catania. La cifra da loro pagata per entrare in Italia si aggira sugli 4000 €, che di solito ricevono in prestito con interessi usurai altissimi, da organizzazioni malavitose del loro Paese, tramite ipoteche sui beni, pegni e altro. Non tutte sono a conoscenza del lavoro che svolgeranno in Italia. Dalle storie raccolte emerge che molte di loro sono ragazze-madri con numerosi figli che vengono affidati alle nonne, in famiglie ove la figura maschile è pressoché inesistente.  Nella città di Catania le donne vivono in case fatiscenti, nel centro storico degradato (San Cristoforo e San Berillo) in gruppi di sei-dieci. Nonostante non siano visibili controlli da parte di protettori, la loro autonomia è del tutto apparente in quanto l'azione di ricatto e di minaccia viene esercitata indirettamente sui familiari rimasti a casa. Circa le modalità del loro lavoro, esse dichiarano di utilizzare sempre il preservativo ma, dalle numerose visite ginecologiche e virologiche alle quali si sono sottoposte con l'appoggio del progetto, sono state diagnosticate malattie incompatibili con l'uso di tale mezzo anticoncezionale. Le donne colombiane chiedono dalle 20 alle 30 € per ogni prestazione e alcune dichiarano di lavorare solo con clienti fissi. Quasi tutte vengono contattate dai clienti attraverso il telefono cellulare.

 

Le donne africane

II gruppo delle africane è costituito da un numero minimo. Sono di nazionalità nigeriana, del Togo, del Camerum, del Ghana ed è stata individuata anche qualche donna tunisina. Tutte utilizzano alias e qualcuna appare anche essere minorenne. È evidente la loro diffidenza verso qualunque intervento anche di aiuto ritenuto inutile e superfluo. Da contatti avuti con le stesse ed in particolare attraverso l'approccio di una mediatrice africana, hanno infatti confessato di dover lavora re ininterrottamente per poter estinguere un debito di circa 40.000 € contratto prima di partire. Quasi tutte hanno dei riferimenti nella città di Napoli e, nonostante a Messina non sia presente un controllo palese, le stesse sono in completa soggezione a persone che su di loro esercitano forte autorità e senso di terrore.

 

Le donne dell'Est

Le donne dell'Est Europa (albanesi, ucraine e russe) subiscono un controllo più ravvicinato da parte dei protettori. Esse sono sottomesse ad un racket di nazionalità albanese che le acquista e/o le vende da/a altre organizzazioni malavitose. Esercitano la prostituzione anche presso alcuni alberghi e appartamenti cittadini ove vivono, ma normalmente lavorano in strada. Tra di loro si è riscontrato un turn over frequente: generalmente si fermano in città solo per pochi mesi, superati i quali, ne subentrano altre. Le donne dell'Est provengono la maggior parte delle volte da Bologna e, passando per Napoli, arrivano a Messina. Presentano un alto tasso di scolarizzazione e dichiarano un forte desiderio di uscire dalla vita che stanno conducendo. Nell'aprile 2001 sono state portate a compimento alcune operazioni di Polizia che hanno interessato le città di Messina, Caserta, Napoli, Villa San Giovanni contro un racket albanese tra i più organizzati del Sud d'Italia. In tale operazione sono stati arrestati nove cittadini albanesi; a seguito, tre donne ucraine e un'albanese che hanno denunciato i trafficanti sono entrate in protezione nel progetto "Dal buio alla luce". Attualmente sono stati portati a termine i progetti di protezione; tutte lavorano regolarmente e hanno una vita autonoma. Al momento, questo gruppo target non è particolarmente presente sul territorio messinese, come lo era stato nell'anno precedente anche a seguito della riorganizzazione che i gruppi criminali si stanno dando dopo lo smascheramento di tale rete.

 

Metodi di lavoro applicati

1.     l'unità di strada

2.   il drop in center e il numero verde

3.   l'accoglienza

4.   formazione professionale e inserimento socio-lavorativo

5.     la mediazione culturale

6.     la rete

7.     monitoraggio

 

 

 

 

 

 

 

 

MY EXPERIENCE WITH

 "PELLEGRINO DELLA TERRA"

Evelyn Aghom

 

 

Good morning everybody,

            I work with "Pellegrino della Terra" as a social worker.  I want to speak about two important issues affecting "Pellegrino della Terra".  These issues deal with jobs and documents.

 

 

JOBS

            When we talk about jobs we mean permanent or temporary jobs.  We members of "Pellegrino della Terra" are planning to set up some projects, some of which have already taken off.  For example, the Italian language courses.  This becomes an important tool in breaking the communication barriers between Italians and foreigners.  Many job offers have been lost as a result of the lack of understanding the language. After the Italian lessons, many foreigners have started speaking and understanding the language, although more efforts have to be made.

            The sewing school has been set up for girls who are willing to leave the road of prostitution. These girls have to be motivated by paying a little amount of money for their up bring and their accommodation.  I strongly  believe that at the end of the sewing course, one can become even a professional fashion designer, which is definitely a better means of life.

            We have also introduced Italian and African dishes for those girls who are interested in going into catering.  By doing so, these girls will easily leave the road and have good handwork for their future.

           

 

RESIDENCE PERMIT, ECC.

            This is the second important issue that we have to look into.  For example, a woman searched for a job from an Italian, but this Italian refused to offer the job because he feared  problems with the police due to the lack of documents

            We know of our girls who are willing to work, but without a permit of stay (soggiorno) they cannot work in peace.

            We appeal to all bodies present to help our girls to obtain the permit of stay and not by reporting the local people hiding behind this sinful act before they can be given their permit of stay.

            There should be more collaboration between "Pellegrino della Terra" and "Our Hope of Joy" association back home (Nigeria).  This is needed in  order to ransom some of these girls who have been dumped into prison after being deported from Italy, because their parents cannot afford to pay the amount requested.

 

 

CONCLUSION

            I thank you all for giving me the opportunity to express my views about our girls.  I want to appeal to all the associations and well meaning individuals to cooperate with "Pellegrino della Terra" in order to give financial support to these girls. This will work as a source of motivation and will give them a strong reason to leave drug trafficking and prostitution.  Jobs and work opportunities  should also be provided for a better living.

 

 

 

 

 

 

 

 

The Italian legislation on victims protection

as far as Trafficking in Human beings is concerned

 

Annemarie Dupré

 

Three ways of approaching the issue of victims protection can be distinguished:

1)    the victim of trafficking is simple considered part of the criminal event and treated therefore in the same way as the perpetrators. This may lead even to a penal procedure against the women, who had be forced into prostitution, or what is more often the case she is expelled immediately. In this case the woman, victim of trafficking is punished for an act of which she is the victim.

2)    The victim is no longer considered part of the criminal act, but is seen as a possible instrument to fight the criminal activity of trafficking. She is seen as a testimony who can give proof against the perpetrator. In this case she gets protection, but only if her testimony is helpful for the procedure and only as long as she is needed for this procedure. The real reason for protecting her is that she is an instrument for the persecution of criminal acts. The protection is not granted in order to protect the victim, but in order to protect the proof. A woman, victim of the same crime, but not necessary for the procedure or not willing to testimony will not be protected and will be expelled immediately. The same happens when the testimony is no longer needed and the procedure came to an end.

3)    The victim is considered the subject and has rights. The measure to protect the woman, victim of trafficking, in this case serves to defend the basic rights of the victim. Her rights have been violated and she is still at risk of violence. Protection is an instrument in order to protect the victim against the violation of her rights.

 

We find in Europe still all three types of approach. In Germany we met the various representatives of the police and it became clear that the German legislation corresponds to the second solution. It is clearly oriented as a measure in order to guarantee proof  against the perpetrator. The victim is protected as long as she is needed for the procedure. In case there is no need to get testimony from the victim she does not get protection and is expelled. Even if the women gets protection this will only last until the end of the procedure, then she will anyhow be repatriated.

 

The Italian legislation has another approach, and seems to be unique in Europe. The actual Italian law reflects the third solution. The victim gets protection because she is considered a subject of individual rights. The law is based on both considerations: the protection of the victim, as a subject of rights and the protection of o testimony of  a penal law procedure.

 

Art.18 of the Testo Unico foresees the protection of the victim first of all as a measure for the victim. Two considerations are at the basis of this solution:

1)    the victim is a subject to rights and the violation of these rights need defensive measures by the State.

2)    Only a victim which feels well protected, also beyond the end of the procedure against the perpetrator, will consider seriously the possibility to collaborate with the Institutions and be a good testimony on which the court can count.

 

The Italian law foresees the following:

1)    the procedure can be started in two different ways:

-       the need to protect a victim can be discovered by a social institution or organisation. This happens in most cases, as women more easily turn to such an organism. This organism presents the request to the “questura” (police)

-       the need has been declared by the jurisdictional institutions.

2)    criterias for the positive decision are:

-       the women is a victim of violence or exploitation and forced into prostitution. The women is in danger of further violence, because she tried to get out of this situation.

-       The women is in danger because of the declarations she made in order to collaborate with the Institutions.

 

3)    the residence permit:

in order to get a residence permit the above mentioned criterias must be fulfilled, and in addition:

-       the women must accept to enter into a programme of rehabilitation and social integration

-       or the women must collaborate as a testimony with the Institutions. Also in this case she has access to programmes of rehabilitation and social integration.

 

           The residence permit is motivated with “social protection”. The first permit last 6 months,

           can be extended up to 18 months. This permit gives access to social and health services, to

           study and the person can be registered with the labour office. The permit can be converted 

           in a permit for study until the end of the studies or for labour for the duration of the contract,  or longer if the contract is temporary undetermined.

 

This is the legislative situation. It works also in practice in many cases, but there are also many problems. In many cases the women have been arrested by the police, often in big round-up operations. They had no chance to get information on their rights as victims of trafficking and had no chance to meet a organisation which could defend their rights. They have been expelled in big numbers to countries and into situations where their personal safety was at serious risk for various reasons. In certain countries these women are at risk to be persecuted by the local Institutions, i.e. in areas which are governed by a rigid Sharia system, as certain areas of Nigeria. In other countries these women risked to be punished by the criminal organisations of the traffickers. Many of them have bee reintroduced into prostitution in other countries. In very few cases it can be demonstrated that a  re-integration in the country of origin was successful.

In other cases the trafficked women arrived at the Italian border together with other smuggled migrants. In most cases these women had no chance to contact an organisation, which would have been able to give counselling and advice to the women, who have been repatriated immediately.

Another important issue for these women is the possibility to ask for asylum. They nearly never get this possibility. At the border they have no chance to present their claim, also because they do not know about this possibility and do not get any counselling. If they  got the possibility to present their request, the decision is nearly always negative, because the persecution by a criminal organisation is not considered a cause for asylum.

 

Reassuming it can be said that the Italian legislation could become an interesting model also for the European legislation. Nevertheless the situation of victims is not always so positive as it could be, because of a incomplete application of the law. Finally the political will to apply the law or not becomes manifest in the way the programmes to assist the women are financed. There we note big problems since some time.

 

 

An example of advocacy at national level in Italy

 

 

Our organisation lived a very intensive and positive period of advocacy in the second half of the nineties. In this period the Italian Government planned to review drastically the existing immigration law. Our organisation is coordinating a group of NGOs, which are near to faith comunities (catholic, protestant jewish), the Gruppo di Riflessione. The mandate of this very loose group is to advocate for the rights of migrants and refugees mainly in the field of legislation and law application.

When we found out on the intent of the Government, centre left oriented, we decided to change our strategies from reacting to prposing. That means we did no longer wish to be always the reacting part in the legislative process, but to take the initiative. So we prepared a whole law proposal on immigration and asylum,  rather tough work. Many other NGOs agreed on the proposal. We presented this proposal to the Government in a moment, when they were just looking into the issue and had a desperate need of expertise. From here started a long and difficult process.

-       The Government worked for months behind closed doors on our proposal and the end product was absolutely not acceptable for the NGOs.

-       The NGOs started to work with the Parlament. A high number of Parlamentarians, mainly of the parties of the Government, presented our proposal as their initiative to the Parlament. Other Parlamentariants presented very restrictive pproposals.

-       When the Government send its proposal to the Parlament there were now various proposals.

-       Our group started to accompany the law day by day, first in the commission, later in the plenary.

-       More than 1000 emendments were presented. We feared that in the hurry of voting the MPs might not understand the sense of all emendments. We therefore made for them a guide to the emendments, explaining the briefky and giving an indiation if the vote should be yes or no. More than 900 emendments have been voted in the sense we indicated.

 

The end product was not a perfect immigration law, but nevertheless one of the most progressive in Europe.

Today the political situation changed and we have far less access to political decision makers, but we continue to work on the basis of this experience.

 

 

Scheme for our advocacy work

 

1)    Which issue do we have to promote?

-       Priorities

-       Clear definition of the aims

 

2)    Who is our counterpart?

-       The political decision makers at various levels

-       The mass media

-       The society

-       The churches

 

3)    Which are our resources and in which conditions do we live and act?

-       Main stream churches

-       Minority churches

-       Small or big NGOs

-       Possible alliances

-       Human and financial resources

-       Acceptability of the issue in the society or in our basis

-       Access to mass media

 

4)    Which tools should we use?

-       general campaign

-       sensibilisation of certain groups

-       mass media

-       “diplomatic” approach

-       theological, social, cultural, economic approach

 

5)    How to plan and to programme?

-       timing and phases

-       devision of labour

-       use of the different capacities and competences


 

6)    Evaluation:

-       various moments of evaluation and re-assetting o fthe initiative

-       criterias for evaluation:

°  capacity and feasability

°  continuety and respect of the time frame

°  involvement of large or small number of people

°  professional or more spontenous approach

°  results compared with the foreseen aims

 

7)    Networking at various levels:

-       co-ordinating

-       exchange of good and bad experiences

-       devision of labour

-       common and specific aims

 

 

 


 

 

 

CCME-Caritas Europa Press Release

Combating Trafficking in women: Victims need exit options and long-term residence titles

Visit of Christian anti-trafficking network in Italy
underlines need for comprehensive victims assistance

Representatives of Christian organisations from Belgium, the Czech Republic, France, Greece, Italy and Romania have been visiting Palermo from 13th to 16th March in order to learn how churches and assistance organisations are active in defending the rights of victims of trafficking in women. The visit was the second one in a series of exchange visits between Christian organisations from all over Europe, which take place in the context of the „Christian Action and networking against Trafficking in women (CAT)“ project. The CAT project has been launched by the Brussels-based Churches Commission for Migrants in Europe (CCME) and Caritas Europa. It aims at improving the capacity of Christian organisations and their partners to combat trafficking in women by building a European network. The project receives funding from the STOP Programme of the European Commission.

During the stay, participants learnt about the situation of victims of trafficking in Sicily. The situation is Sicily is characterised by a big number of women being trafficked into prostitution across the Mediterranean. A high number of women affected come from Sub-Saharan Africa, especially Nigeria. Often they are kept as slaves of the trafficking networks through debt bondage and the terror of destructive cults, especially Voodoo. A judge told the group about the difficulties to persecute the traffickers for enslavement of these women as victims often refrain from testifying as a result of this terror.  

The participants learnt about the efforts of the Protestant parishes and related NGOs in Palermo to offer concrete exit options for victims of trafficking. This exit option includes establishing small income-generating activities. The group visited a restaurant, which is an example of such income-generating activities. Participants also learnt about the importance of the churches´ public expressions of solidarity with the victims. The visit was the occasion to met with a big number local of activist, who are combating trafficking in Human Beings in Sicily. These activists so far had little connection with European networks and expressed their appreciation for the creation of a Europe-wide platform of exchange. At the same time the meeting underlined the need for improved funding for local, regional and national initiatives against Trafficking in Human Beings.

The group also met for an exchange of views with Giuseppe di Lello, who is Member of the European Parliament from Palermo and member of the European Parliament´ s Committee on Citizens´ Freedoms and Rights, Justice and Home Affairs.

Special attention was given to the legal situation in Italy. Italian Aliens Law foresees the possibility for long-term residence titles for foreign citizens in a situation of abuse or severe exploitation. Participants from other countries underlined that it would be extremely helpful for their assistance work to establish similar provisions in their countries.

In an evaluation of the visit CCME moderator Annemarie Dupré said: „The human dignity of women is violated when they are trafficked. We need to open up practical ways for restoring their human dignity. We can only do this if these women can freely decide if they want to stay in Italy or return home. Practical approach needs to be supported by a workable legal structure for residence permits. Any legal framework, which forces former victims to return, runs the risk to violate their human dignity once again”.

 

For further information please contact Torsten Moritz at the Churches´ Commission for Migrants in Europe, Tel.  + 32 2 234 68 08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LOTTA CONTRO LA TRATTA

E LO SFRUTTAMENTO SESSUALE DELLE DONNE

 

Riunite a Palermo la Commissione delle Chiese per i migranti in Europa e la Caritas Europa

 

 

 

Roma (NEV), 19 marzo 2003 - Si è svolto a Palermo, dal 13 al 16 marzo presso il Centro diaconale evangelico "La Noce", un incontro di lavoro tra la Commissione delle chiese per i migranti in Europa (CCME) e la Caritas Europa, aperto ad operatori ed operatrici provenienti da diverse
associazioni europee ed impegnati nella lotta contro la Tratta. L'appuntamento di Palermo è stato organizzato dal Servizio rifugiati e migranti (SRM) della Federazione delle chiese evangeliche in Italia (FCEI), membro della CCME e partner italiano del progetto "Christian Action and Networking against traffiking of women" (CAT). L'incontro ha visto oltre ai rappresentanti dei diversi organismi cattolici, ortodossi e protestanti europei impegnati nella lotta contro la Tratta, anche una vasta partecipazione di diverse associazioni operanti a Palermo e l'intervento di
pastori e membri delle chiese evangeliche siciliane. I partecipanti hanno messo a confronto le diverse esperienze e le legislazioni esistenti in Europa ed hanno sottolineato l'importanza di una forte rete internazionale di solidarietà per contrastare il fenomeno della Tratta, ormai diventata una
delle attività criminali più fiorenti dell'economia internazionale ed una delle forme di violenza più disumane per donne e bambini. Per rendere validamente operante questa rete sono stati individuati alcuni metodi di lavoro: la continuità di interventi diretti per liberare le donne vittime di Tratta tramite associazioni presenti sul territorio; la vigilanza sulla corretta applicazione delle leggi in vigore; interventi e progetti di sensibilizzazione. "E' stata un'occasione importante di incontro e di
scambio di esperienze - ha sottolineato Franca Di Lecce del Servizio rifugiati e migranti - per la messa in rete di esperienze e iniziative esistenti. Soprattutto, è stata l'occasione di collegare una realtà periferica come la Sicilia all'Europa delle istituzioni e delle diverse associazioni religiose e laiche, impegnate a combattere il fenomeno della Tratta". Sono previsti nuovi incontri in Romania e in Grecia e due laboratori, uno a Praga ad aprile e uno a Roma in settembre. (nev/gmg)